Escala de la vida (DGCPAAC)
Una
part destacada dels documents, que hi ha en les calaixeres del fons Arxiu Joan
Amades de la Direcció General de Cultura Popular, Associacionisme i Acció
Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, és de
tipus religiós. Entre els quals trobem: Estampes
de Sants, Goigs, Fulls de Processons, Vella Quaresmes... i d’altres, com
ara, Les Escales de la Vida o, també, anomenades Camins del Cel de les quals es conserva una curiosa col·lecció de 9
imatges impreses.
En
el llibre Els Tresors de Joan Amades,
coordinat pel Departament de Cultura i editat per Ara Llibres l’any 2009, en el
capítol “Imatge i religió”,
Lluis-Carles Busquets hi analitza les peculiaritats d’aquest tipus de documents
efímers emprant, en la descripció, les paraules següents: “La representació consisteix en una escala de doble vessant, en què el
primer és de pujada i s’hi pot veure una persona sola o una parella a qui, a
mesura que va pujant l’esglaó, augmenta l’edat en deu anys, fins arribar a dalt
de tot, que són els cinquanta. A partir d’aquí vénen els esglaons de baixada
igualment de deu en deu anys, fins arribar a l’últim esglaó, que pot ser als
noranta o als cent anys, depèn de l’estampa.
Els signes de catequització
estaven representats per l’arbre de la vida, florit i ufanós a un costat del
gravat, mentre que a l’altre costat es representa l’arbre de la mort, òbviament
sense fulles i sec. No hi falta, al peu de l’escala, la representació del
bateig, l’extrema unció, el judici final i, al capdavall de tot, el cel i
l’infern.
Els signes moralistes es
representaven per l’inexorable pas del temps, representat per un rellotge de
sorra, i la vanitat humana amb un esquelet i/o la mort amb la dalla. També s’hi
representava el rol de l’home i la dona en una societat eminentment masclista.
La finalitat de la dona era la llar i la maternitat, mentre que la finalitat de
l’home era el treball, la milícia o la caça.”
Pel
que fa al recull de xilografies i litografies que hi ha dipositades en les
calaixeres del fons Arxiu Joan Amades de la Direcció General del Departament de
Cultura, són de dimensions i procedències diverses. Per una banda, el format de
les làmines oscil·la de la més petita, que fa 30 x 20 cm, a la major, que
arriba als 64 x 48 cm. Malauradament, però, no sempre apareix degudament
documentat l’autor al peu d’impremta, ni el taller d’impressió dels documents,
ni els anys d’edició de Les Escales de la vida. Ara bé, pel que fa a les poques
dades existents, cal comentar que la més antiga que hi ha catalogada en les
calaixeres és de l’any 1862, així com, també hem d’afegir que, entre les
poblacions i noms dels impressors, hi ha constància de les ciutats de Barcelona
(Paluzíe), Madrid (José Maria Marés –
originari de Barcelona -) i també el municipi francès d’Epinal (Pellerin) quan,
en el segle XIX, aquesta localitat de la regió de La Lorena esdevingué un
referent internacional d’imatgeria.
De
retorn a les descripcions que Lluís-Carles Busquets fa de Les Escales de la
vida, dir que: “...Normalment es tenien
penjades a la capçalera del llit”, “...en els segles XVIII i XIX...”, que: “La més antiga la trobem impresa a Anvers el
1630, i amb posterioritat a França, Alemanya i Itàlia. Quant a casa nostra, les
primeres són gravades pel valencià Baltasar Talamantes (1766 – 1805)...” i,
també, per acabar, comentar que: “L’escala
de la vida amb el pas del temps, anà evolucionant,
igual que la societat, cap un món menys compromès amb la religiositat, i la
prova la tenim que en cada nova impressió va anar deixant pel camí signes
d’aquesta religiositat que la va veure néixer, per convertir-se al final en un
gravat moralista o simplement decoratiu...”
(*) Guió de ràdio emès a l'espai internauta festafesta.net http://festafesta.net/?p=10843
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada