Garbes d'Or núm. 17 (2000)
En la concisa introducció que duu per títol “Quatre mots de lletra” Josep M. Folch i
Torres exposa les directrius de la popular versió teatral de “Els Pastorets o l’Advent de l’Infant Jesús”
(1916). D’una banda, l’autor fidel al conjunt global de la seva literatura
utilitza “un llenguatge casolà i planer
emprant una vegada més una trama infantil envoltada d’anacronismes que
accentuen la bona jeia dels personatges i el tarannà particular dels dimonis”.
I, per una altra banda, proposa “redreçar
una successió de quadres tradicionals exclosa en aquesta ocasió de xavacaneries
i d’irreverències en comparació a espectacles d’altres autors”. En bones
paraules, “pretén guiar-nos cap a una
proposta amb olor de molsa humida, suro florit i encisada per l’escena dels pastors
que a l’establia adoren el Nen Jesús”.
Els orígens del gènere dels pastorets els trobem en
els drames religiosos medievals. L’officium
pastorum (l’adoració dels pastors)
és el punt de partida d’antigues celebracions que els fidels interpretaven durant
la nit de Nada en les esglésies al redós de la missa del gall. Segons
s’explica, els esclats de cants, balls i mostres de joia col·lectiva que es
generaven es tallaren en sec en entrar en vigor disposicions eclesiàstiques
arran del Concili de Trento 1545 – 1563 que evitaven de convertir els temples
en espais de disbauxa. Desaparegudes les representacions de l’interior de les
esglésies es traslladaren al carrer i després a locals teatrals.
Reculant en el temps, la mostra escrita més antiga
que s’ha trobat de teatre medieval sobre
pastorets fou recollida per Gabriel Llabrés i es conserva a la Biblioteca de Catalunya
com a “Manuscrit Llabrés” s. XV i
XVI. Concretament són un total de 49 Consuetes Mallorquines, de les quals 6 són
inspirades en la naixença de Jesús i 2
en l’adoració dels pastors. Més endavant i amb la publicació a Vic de “Los Pastorets en Betlem o sia Lo Naixemen
de Ntre. Senyor Jesucrist” (1887) a càrrec del prevere Miquel Saurina els
pastorets entraran per primera vegada i en català a utilitzar el que es coneix
com a la triple estructura de l’argument: La lluita secular entre àngels i
dimonis (el be i el mal), el relat evangèlic de Sant Josep i la Verge Maria (el naixement de
Jesús) i el sainet dels pastors (amb més marge d’acció per lluïment d’autors i
actors).
Entremig de les troballes de Gabriel Llabrés i l’obra
de Miquel Saurina, ens han arribat notícies d’una versió del notari Barceloní,
Ignasi Plana, que va fer fortuna entre les classes acomodades a final del s.
XVIII i textos anònims en castellà datats a l’entorn de l’any 1860 que sovint
són plagis els uns dels altres. Convé entendre però que aquesta dinàmica en
aquell temps no tenia les mateixes connotacions que les que pugui tenir en l’actualitat. Per un
costat, cal observar que parlem de
documents sovint anònims a cavall de la divulgació o el divertiment i, per
l’altre, fonts d’inspiració amb garanties d’èxit que utilitzaven dramaturgs de renom com Frederic
Soler, Pitarra. Precisament un exemple
de calc el trobem entre “El Bressol de
Jesús o En Garrofa i en Pallanga” de Pitarra (1891) i el text castellà de “Los Pastorcillos o sea Bato y Borrego”
(1867). Ara bé, és de justícia ressenyar que
gràcies a Frederic Soler els pastorets s’incorporen a la tradició culta
tot i que curiosament, no va figurar el seu nom en el programa i que al final de l’estrena tampoc va sortir a
saludar el públic potser perquè era conscient del plagi.
De representacions dels pastorets a Catalunya en
l’actualitat se’n escenifiquen un bon grapat. Els textos més sol·licitats són
els de Josep M. Folch i Torres “Els
Pastorets o l’Adveniment de l’Infant Jesús” (80 grups), Ramon Pàmies “L’Estel de Natzaret” (20 grups), Frederic Soler, Pitarra “El Bressol de Jesús o En Garrofa i en
Pallanga” (12 grups), però hi ha
moltes més versions com les de Miquel Ferrà “Els
Pastorets”, Lluís Millà “El Naixement
de Jesús o Els Pastorets Catalans Borrego i Carquinyoli”, Antoni Molins “El Nacimiento del Salvador o la Rendición del Esclavo”, Francesc
d’A. Picas “La Flor de Nadal”, Joaquim
Ruyra “La
Bona Nova ”, Jacint Verdaguer “L’Adoració dels Pastors”... i altres
fins arribar a la xifra d’uns 40 textos d’autors locals representats en casals
parroquials, centres cívics, ateneus, casinos... que esdevenen en definitiva
una de les tradicions arrelades del Nadal Català.
Encara que en aparença només pugui semblar un
entreteniment infantil, el fenomen dels pastorets és importantíssim. La llista
segur que és molt més extensa i complexa però som molts els que gràcies a la
seva influència ens hem estrenat en un escenari o ens fa venir a la memòria una
primera anada al teatre, el record d’un fragment, una melodia, un dimoni... És
sense cap mena de dubte una de les nostres bases culturals i convé mimar-la i
valorar-la com tantes i tantes altres coses, eh que sí fúries de l’infern?
Antoni Serés i Aguilar
Bibliografia
CURET, Francesc. Història
del teatre català. Enciclopèdia Catalana Aedos. Barcelona 1967
FABREGAS, Xavier. Història
del teatre català. Ed. Millà 1978
FOLCH i TORRES, Josep M. Els Pastorets o l’Adveniment de l’Infant Jesús. Col. Catalunya
Teatral. Obra 167 2a època. Editorial
Millà. Barcelona 1992
REIXACH, Modest (Coordinació) Calendari de Festes de Catalunya, Andorra i la Franja. Ed. Alta Fulla i Fundació Serveis de Cultura Popular.
Barcelona 1989
VILÀ I FOLCH, Joaquim. Els pastorets de Frederic Soler, Pitarra (A manera de presentació)
Introducció del llibre de SOLER, Frederic. (Pitarra) El Bressol de Jesús o en Garrofa i en Pallanga. Col. Catalunya
Teatral. Obra 258 2a època. Editorial Millà. Barcelona 1991
VILÀ i
FOLCH, Joaquim. El dimoni dels Pastorets – aproximació a una teologia popular - Serra d’Or.
Novembre de 1978 pàg. 693 - 697
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada