Cavall Fort núm. 1156 (2010)
Entrevista
a Montserrat Alsina i Aubach
Poc ens ho
imaginem però, des que ens llevem fins que anem a dormir, les matemàtiques ens
acompanyen a tothora. La
Montserrat , que de fórmules en sap un munt, treballa al
Departament de Matemàtica aplicada III de la Universitat Politècnica
de Catalunya a Manresa (EPSEM). En paral·lel a la tasca docent i investigadora
ha coordinat l’exposició Les Matemàtiques i la vida on descobrirem que els
números sempre són al nostre voltant.
Com va
sorgir la idea de fer l’exposició?
Tot va començar quan des de la Fundació Caixa Manresa ens van
demanar que expliquéssim de forma entenedora el lligam entre les matemàtiques i
la vida quotidiana. L’objectiu era que els
visitants ho descobrissin d’una manera que fos atractiva, tot trencant els
tòpics que sempre hem lamentat professors, investigadors, o simplement
aficionats, quan les qualifiquen d’aspres, inintel·ligibles i allunyades de la
cultura i la societat.
I què us vàreu
plantejar fer perquè fos atractiva per als visitants?
La proposta des de l’inici va ser fer un recorregut
per un dia qualsevol de la nostra vida. Des que sona el despertador,
sintonitzem la ràdio o el televisor, ens aturem al semàfor, consultem el GPS,
responem al mòbil, llegim el correu electrònic, anem a comprar... Tot això explicat amb un llenguatge àgil, més
enllà de les fórmules, fent descobrir i veure que les matemàtiques són presents
a casa, al carrer, en la natura.
Presents i
sense fórmules a la vista?
Exacte! No es tractava d’omplir els plafons de
fórmules fins al capdamunt ni tampoc de publicar resultats nous. Senzillament,
o potser cal dir ambiciosament, l’objectiu era mostrar el paper de les matemàtiques a partir
de l’activitat quotidiana.
Quins són
aquests àmbits de la vida quotidiana?
Ja que parlem de números, 13 són els espais
expositius que hi ha a l’exposició. Concretament els visitants trobaran referències
vinculades amb la casa, el carrer, la natura, l’art, la música, l’escola, el
treball, la salut, la societat, el joc, la seguretat i les compres, com a entorns
més representatius del dia a dia. I, pel que fa a l’àmbit final de l’exposició,
aquest deixa la porta oberta a la presència de les matemàtiques a molts més
llocs!
Quins
recursos utilitzeu per descriure aquests espais?
Com a eines hi ha objectes de la vida real com ara les
rajoles que trobem als carrers o, per exemple, els envasos més comuns que
trobem apilats als supermercats, llaunes, tetrabricks.
També utilitzem ordinadors interactius i
alguns objectes manipulables, per plantejar-se preguntes, trobar algunes
respostes, reflexionar i deixar-se sorprendre pel sentit comú de les
matemàtiques.
I com s’aconsegueix
que els visitants es facin preguntes o reflexionin?
Hem intentat aparellar textos breus amb imatges
escollides, combinades amb manipulació d’objectes i ordinadors. També cal dir
que en cada àmbit hi ha cites que hi
conviden. Per exemple, W. Thomson que era un físic que va fer realitzar
contribucions importants en termodinàmica i electricitat digué: “No us imagineu que les matemàtiques són
dures i indesxifrables, i contràries al sentit comú: són senzillament la
materialització del sentit comú”
Caram, ja
veig que fa pensar! En pots citar alguna
altra?
D’acord. M’agrada la que hem posat al catàleg, manllevant
les paraules de John Allen Paulos, un professor de matemàtiques i escriptor
americà: “Ha arribat l’hora de revelar el
secret: la funció principal de les matemàtiques no és organitzar xifres en
fórmules i fer càlculs complicats. És una manera de pensar i de formular
preguntes. I és a l’abast de tothom, al nostre servei, per fer-nos millor la
vida de cada dia”
Explica un
exemple que ens faci millor la vida de cada dia?
N’hi ha molts i en camps molt diferents, fins i tot
en el camp de la salut. El tomògraf és
un aparell que es basa en un procediment matemàtic i permet observar l’interior
del cos humà sense la necessitat d’utilitzar el bisturí. A partir de seccions
planes successives es reconstrueix una imatge tridimensional. És útil per fer
diagnòstics en medicina, però també és aplicable en altres ciències com ara l’arqueologia,
la biologia, la geofísica, l’oceanografia...
Un altre exemple són els codis de barres. Les barres
faciliten la lectura automàtica amb llum làser, i els números associats
controlen que l’aparell no s’equivoqui, per evitar que ens cobrin un import
incorrecte. El NIF també és un codi, i la lletra que conté serveix com a dígit
de control per evitar errors.
Caram,
sembla doncs que tot està controlat!
De fet totes les coses tenen un perquè. T’has parat a
pensar, per exemple, per què les tapes de les clavegueres són rodones? Un
parell de motius són que les tapes
circulars són fàcils d’encaixar, i que garanteixen
que no s’escolin pel forat. Ja veus, geometria al servei de la pràctica i la seguretat!
I és que les matemàtiques ens proporcionen eines i
models en el sistema social, en l’organització democràtica, en la seguretat de
la transmissió d’informació, en el joc...
En el joc
també hi prenen part?
I tant! Tot jugant, en siguem conscients o no, les
utilitzem. La geometria intervé en els angles de les tirades del billar, i
l’àlgebra i els grups finits, en la resolució del cub de Rubik. En els escacs, fent sudokus o jugant una
partida de cartes intervenen nocions de combinatòria i d’aritmètica, raonaments
lògics, estratègia i, per descomptat, probabilitats, estadística i atzar. Fins
i tot hi ha trucs de màgia que amaguen matemàtiques al darrera.
L’exposició
és una mostra itinerant. En quines poblacions ha estat i on la podrem visitar?
Tot i que es va crear pensant únicament en la sala d’exposicions
de Caixa Manresa, on es va estrenar la primavera del 2009, la gran afluència de
públic i l’interès que generà ens va
sorprendre gratament i en propicià la itinerància. Ara ja ha estat a la Universitat de Lleida, al
recinte de l’Escola Industrial de Barcelona, al Campus del Baix Llobregat de la UPC a Castelldefels, i fins a
l’estiu del 2011
la trobareu al Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (mNACTEC), ubicat al centre
de Terrassa.
Com a
complement a l’exposició, uns fulletons de material didàctic ajuden a despertar
encara més la curiositat. Són una
col·lecció de jocs matemàtics en què els visitants podem respondre tot rumiant
quina és la solució correcta. Ei, que fan pensar! alhora que també ens fan
reflexionar de la importància de les matemàtiques en les nostres vides.
Pàg. web. d’Interès: http://expomat.epsem.upc.edu
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada