dimecres, 15 de setembre de 2010

La Trepa i El Jove Teatre Regina


Hamlet núm. 7 (2010)

Parlar amb la Maria Agustina Solé sobre la trajectòria de la companyia la Trepa i també de la seva empenta al capdavant del Jove Teatre Regina de Barcelona és un plaer.  Asseguts a les oficines del local teatral, repassem els orígens del grup que es remunten a l’any 1977 alhora com els de la coordinació empresarial d’ençà el 1988 de l’espai estable infantil.  
Vist amb la perspectiva que ofereix el pas del temps, 33 anys de  companyia professional adreçats a un públic infantil i juvenil  i  22 de gestió de la sala especialitzada en espectacles per a la mainada, les vivències que han acumulat davant i darrera de l’escenari comencen a ser unes quantes i, com aquell qui diu, no pas sempre de color de rosa.
En l’actualitat, l’oferta de la cartellera teatral dedicada als menuts a casa nostra és molt digna. Naturalment, sempre podria ser millor però si reculem més d’un parell de dècades en el calendari observarem que, per arribar on som ara, en part sense la visió i vitalitat de persones com la Maria Agustina segur que encara aniríem algunes quantes passes més enrere.
Avui per avui, fa goig per exemple poder anar amb els infants a les matinals del cap de setmana al  Teatre Nacional de Catalunya, al Gran Teatre del Liceu, al Romea o bé, per dir un altre espai emblemàtic de Barcelona, al Teatre Poliorama a fer proper, distreure o descobrir el món del teatre als nens i nenes. Les propostes, les companyies, els equipaments són de nivell però cal tenir present que, per arribar fins aquí, hi ha hagut en anterioritat  altres teatres de format més petit que sense disposar de massa suport  s’obriren camí en la programació infantil, com és el cas del Jove Teatre Regina, la Fundació Miró, el Tantarantana, el  Teatre Guasch...
Un titular de diari barceloní de fa gairebé  25 anys posa la pell de gallina quan manifestava quina era la visió d’un sector  de la societat entorn dels espectacles, els escenaris i el respecte destinats al  teatre infantil. L’enunciat amb motiu de la proposta  que feia la Companyia la Trepa de dedicar una sala teatral estable al públic familiar venia a dir: “Barcelona perd un teatre”  Uf, no ho han tingut fàcil!
Ara, amb les temporades que ja porten pujant i abaixant el teló els números, els registres, les estadístiques però són encoratjadors de llegir; més de 50 són els espectacles que han estrenat de teatre, dansa, mim, musicals, òpera, titelles, concerts... essent entorn dels tres milions els espectadors que han vist els muntatges proposats. De forma irrenunciable, les obres tenen totes el segell inconfusible  de la casa que no és altre que el de la dedicació  integral i artesanal. És allò de la feina ben feta: molt temps, molts esforços, molta generositat...
Pel que fa al sistema metòdic de treball de la Trepa s’inicia escollint una obra. Entre els requisits, és indispensable que les peces siguin divertides, facin rumiar i aprendre alguna cosa. El públic infantil ha de detectar que hi ha problemes però que també es poden solucionar d’una manera intel·ligent, hi ha un missatge de fons.
Si per exemple la proposta triada és un clàssic, la companyia adapta el text tot vetllant que el llenguatge sigui acurat i correcte pels infants. A partir d’aquí, l’equip tècnic entra en acció dissenyant el vestuari, component la música, construint l’escenografia, la il·luminació...
Amb l’estructura escènica en marxa, arriba llavors el torn dels assajos dels espectacles. Cada matí i durant uns quants mesos actrius i actors arrodoneixen les obres tot pensant en l’estrena, les funcions al Regina i les gires per teatres del país. 
Mentre tot això succeeix, l’activitat al Jove Teatre Regina continua en el despatx activant  produccions i  la gestió de la programació.  Convé dedicar-hi hores de rellotge ja que altres companyies fan també estada al teatre compartint temporada amb la Trepa i tot ha d’estar a punt de solfa. No hi pot haver lloc per a la improvisació, les companyies i el públic familiar de la sala han de ser en tot moment atesos correctament.   
Enguany i després del parèntesi estiuenc  pujaran també a l’escenari del Regina els grups Zum Zum Teatre amb el muntatge El jove Frankestein, Tàbata Teatre amb l’obra Tina, la Bruixa Fina, Dreams Teatre hi representarà La Ventafocs , la Companyia Va de Bòlit l’espectacle Mediterrània, La Roda el popular Hansel i Gretel, El fantàstic Hardy Freenkel hi escenificarà Aladdí i la Companyia Xip Xap El Conte de la Lletera. En relació a la Trepa, hi presentarà el musical Cats, la recuperació per Nadal d’un dels treballs d’èxit de la companyia, Els Pastorets Superestel, una història de recreació teatral que precisament ja porta per títol Theatron i el clàssic universal infantil  El Meravellós Màgic D’Oz.
I és que per tirar endavant l’educació, la formació i el divertiment dels més joves en el teatre cal tenir vocació, il·lusió i energia com la que encomana la Trepa i el Jove Teatre Regina.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada