Hamlet núm. 14 (2011)
El que són les
coses però, a Barcelona, els diumenges 20 i 27 de febrer van coincidir als escenaris dues versions de
l’obra de ballet clàssic Coppélia (o la
noia d’ulls d’esmalt). Ha estat allò que es podria definir com: una
casualitat. A la vegada que al redós del mateix període, també ha estat una altra de casualitat que a les sales de cinema comercial de la ciutat
projectessin les pel·lícules: La danse,
Le ballet de l’Opéra de Paris i
l’oscaritzada Black Swan on es
respira dansa clàssica per tots els porus. Possiblement, quatre roses
escadusseres no faran un pom de flors sencer però, de ben segur, que han impregnat
de forma positiva amb els aromes que desprenen a més d’un espectador interès
pel gènere del ballet.
Posats a fer descripcions breus de les olors, el director
de la titulada aquí Cisne Negro, Darren Aronofsky, dirigeix l’actriu Natalie
Portman que interpreta amb precisió la primera ballarina d’una companyia de
ballet del Nova York actual absorbida pel paper que realitza en la producció El llac
dels cignes del compositor rus Pyotr
Ilyich Tchaikovsky creada el 1877, (quedem-nos
si us plau amb el mot “precisió”).
Respecte al
documental també traduït en la cartellera de l’estat com La danza, el ballet de la Ópera de París, el realitzador Frederick
Wiseman endinsa el públic durant els 159
minuts de la gravació en el rigorós dia
a dia de la companyia de ballet francesa on tenen especial cura per la perfecció de la tècnica, (retinguem la
paraula “perfecció”).
Pel que fa a
l’altra Coppélia que ha compartit
programació als teatres de Barcelona, aquesta tingué estada a l’espai Artèria
Paral·lel de la mà del Ballet Víctor Ullate de la Comunidad de Madrid on
el coreògraf i director artístic Eduardo Lao presentava una visió futurista del
clàssic ple de dolçor interpretativa, (capturem ara el terme “dolçor”).
Doncs precisament també
això; dolçor, perfecció i... precisió
és el que, en tres matinals de diumenge al Teatre Poliorama els components de la Companyia Juvenil
de Ballet Clàssic de Catalunya (“La Companyia ”) comunicaren al públic familiar, gràcies a la readaptació que han fet de Coppélia. I és que, de fet, si hi ha una obra de ballet clàssic que
pugui fer descobrir els encants de la dansa a totes les edats, aquesta és La noia d’ulls d’esmalt.
Sota la direcció
d’Elise Lummis i l’ajudant Ana Jimenez, els coreògrafs Lourdes de Rojas i
Rodolfo Castellanos emmotllen el ballet de caire còmic, creat l’any 1870 justament
a l’Òpera de París pel mestre dansarí Arthur Saint-Léon i el músic Léo Delibes,
els quals basteixen l’argument a partir del llibretó de Charles-Louis-Étienne
Nuitter que, a la vegada, veu del text Der
Sandmann d’Ernest Theodor Amadeus Hoffmann.
L’elenc del
muntatge de “La Companyia ”
l’integren per a l’ocasió un col·lectiu de 33 joves ballarins de varies edats,
que interpreten la història del misteriós Doctor Coppelius, el qual ha
dissenyat una nina ballarina de proporcions reals que enamorarà un eixerit noi de
poble, Franz, i que a més perd l’oremus fins al punt deixar de banda Swanilda,
el seu amor de carn i ossos de sempre. L’acció es desenvolupa amb gràcia i la
xicota de tota la vida se les empescarà totes per recuperar el formós fadrí.
Amb la voluntat de
fer la trama major planera, l’animador i presentador dels espectacles de la
campanya familiar al Poliorama, Viu el
teatre, l’actor Moi Aznar, avança en els entreactes els embolics de Coppélia al públic més menut.
“La Companyia ” és una
formació que inicià els primers passos l’any 1994 de la mà d’Elise Lummis i
Peter Cartier. Des de llavors, ja comença a ser destacat el nombre de joves que
amb dolçor, perfecció i precisió han
anat aprenent de forma disciplinada les posicions
bàsiques de ballet clàssic com: pliés,
pas de bourées, relevés, enchaînements... fins arribar a dansar damunt els
escenaris amb professionalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada