Calaixera de fons Joan Amades de la (DGCPAAC)
De Joan Amades i
Gelats en coneixem principalment els articles i sobretot els llibres que com a
etnòleg i folklorista redactà en vida entre els anys 1918 i 1959 sobre cultura
popular, els estudis inèdits o reedicions, que la seva cunyada Consol Mallofré
va anar publicant fins l’any 1995 i, des de llavors i fins l’actualitat, entre
altres, les obres que l’Associació Cultural Joan Amades ha tingut cura de
divulgar precisament dins la col·lecció: Biblioteca
Joan Amades, llegat Consol Mallofré que, en homenatge mutu, porta els
respectius noms i cognoms del folklorista i la seva ajudant.
En el fons documental
però de l’Arxiu Joan Amades de la Direcció General de Cultura Popular,
Associacionisme i Acció Culturals (DGCPAAC) que, fins fa poc, era conegut
com a Centre de Promoció de la Cultura
Popular i Tradicional Catalana, sota les sigles llavors de: CPCPTC, hi ha dipositats un recull molt valuós sobre producció gràfica que l’estudiós va
preservar com patrimoni cultural i, a la vegada, va utilitzar sovint per poder
il·lustrar en gran mesura els treballs
de folklore que redactava.
Són uns 13.000
fulls de paper de caràcter efímer, la major part dels quals es trobem
degudament catalogats i conservats en les calaixeres de la Direcció General del
Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya amb una temàtica diversa,
com ara: Auques, Escales de la Vida,
Fulls de Rengle de Processons o
Soldats, Gravats, Jocs, Goigs, Nadales, Ombres Xineses, Participacions,
Romanços, Retallables, Teatres de Paper
i, entre d’altres documents, Ventalls
la datació de tots plegats oscil·la entre els segles XVII al XX.
Mostres de la
presència de la imatgeria popular en els llibres de l’Amades gairebé en
trobaríem en totes les obres que va arribar a publicar. Els 5 volums del Costumari Català, El cicle de l’any n’és
visualment un considerable exemple com també altres obres emblemàtiques de gran
format i edició acurada que va escriure l’autor en companyia de dos
col·leccionistes gràfics Josep Colomines i de Pau Vila, com són: Les Auques, (1931), Els Soldats i altres papers de rengles (1933 – 1936) o, per
citar-ne més, Els Goigs (1946 –
1948).
I és que en la
divulgació del conjunt de plecs solts,
passavolants, estampes, cromos o altres documents efímers de paper en general,
a casa nostra ha resultat cabdal la contribució que va fer Joan Amades com a
conservador i estudiós fins al punt d’esdevenir aquest, en la matèria, un autèntic especialista del
que, de forma popular, es coneix com a Literatura
de Canya i Cordill que, en la seva descripció, són tota aquesta mena de
fulls impresos, els quals eren penjats en fils matussers aguantats per canyes
esberlades, igual com si es tractés de roba estesa, que fins abans de la Guerra
Civil (1936 – 1939) es venien a peu de places i carrers. Sens dubte, era una
escriptura amb més dibuix que lletra impresa efectuada amb tècniques d’impremta
modesta, la qual resultava propera a la gent amb pocs estudis i recursos
econòmics que, gràcies en gran part al suport de les il·lustracions, els
resultava visualment d’utilitat per aprendre coses, memoritzar-les o
senzillament per jugar.
Ara bé, en
l’actualitat, però, en l’Àrea del Servei de Recerca i Documentació de la
Direcció General de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals es van
portant a terme un sistemàtic i laboriós
treball d’escaneig de tota la col·lecció gràfica del fons de l’Arxiu Joan Amades de cara a una
definitiva conservació, consulta i divulgació del recull de documents
d’imatgeria com a una rica mostra d’expressió de cultura popular.
(*) Guió de ràdio emès a l'espai internauta festafesta.net http://festafesta.net/?p=10604
(*) Guió de ràdio emès a l'espai internauta festafesta.net http://festafesta.net/?p=10604
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada