Fragments de Fulls de Rengle militar i religiós (DGCPAAC)
En
les calaixeres del fons Arxiu Joan Amades hi ha dipositada una doble col·lecció
d’imatgeria que es coneix amb el nom de Full de Rengle. Ara bé, cal puntualitzar
que una part és de temàtica militar, concretament, 149 documents i, l’altra, de
matèria religiosa, 35 exemplars, els quals, tots sumats, arriben a la xifra de
184 impresos en suport de paper, majoritàriament, de dimensions en format de Din
A3.
Pel
que fa a la descripció tècnica del que és un Full de Rengle, l’expert en
cultura popular, Lluís – Carles Busquets en: Petit Recull de la Col·lecció Gràfica (fons Arxiu Joan Amades,
2013) descriu que: “El nom ve de la
disposició en fila o rengle dels personatges o de les escenes que s’hi
estampen. Es tracta, sens dubte, d’un dels gèneres més interessants i originals
de la imatgeria popular catalana. Aquesta disposició apareix ocasionalment en
algun altre full europeu, però no arriba a construir un gènere particular. Els
fulls s’inicien amb escenes i figures militars, més tard s’hi afegeixen
processons, desfilades o moixigangues.”
Ampliant
aquesta informació, en el llibre: Els
Tresors de Joan Amades, (Ara llibres, 2009) en el capítol: “El joc i el lleure en la imatgeria popular
impresa”, redactat pels tècnics de la Direcció General de Cultura Popular,
Associacionisme i Acció Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat
de Catalunya Jan Grau i Francesc d’Assís López Sala argumenten que Els fulls de
Rengle: “... Són l’antecedent
indiscutible dels retallables. La Guerra al Roselló (1793 – 1795) i la Guerra
del Francès (1808 – 1814) en què apareixen les estampes o els cartells de
reclutament, foren dos fets determinants per a la vida dels fulls de rengle de
temàtica militar a Catalunya. Tal i com ens recorden Amades, Colomines i Vila,
fou necessari un ambient propici a la guerra, perquè els catalans
s’interessessin per la glòria militar. Potser per això els fulls de soldats són
un producte genuïnament català.”
De
retorn a la descripció dels Fulls de Rengle que fa Lluís – Carles Busquets,
però, comentant ara que els que són de caire religiós, l’estudiós apunta que: “Les processons, foren també representades
dins de la imatgeria popular i tingué molta acceptació, sobretot entre la
canalla disposades en forma de fulls de rengle eren gràficament impactants, amb
les imatges de penitents amb les vestes i cucurelles i carregats amb creus i
cadenes. Aquests fulls es retallaven es cargolaven al voltant d’un palet que
feia d’eix, i quan es desenrotllaven feien la sensació de desfilada. Els fulls
de processons més antics que ens han arribat són fets amb tosques xilografies
anònimes en blanc i negre, estampades en fulls a doble foli, sense peu
d’impremta, però pel paper pensem que correspondrien a les darreries del segle
XVIII.”
Ara
bé, la nota curiosa en l’observació dels Fulls de Rengle, ja siguin aquestes làmines
de gènere militar o de tipus religiós, ens la fan descobrir Jan Grau i Francesc
d’Assis López Sala quan exposen en el citat anterior capítol del llibre que: “... La principal diferència entre aquells
primers fulls de soldats i les processons més tardanes, és que mentre aquestes
eren una successió dels elements de la processó vistos lateralment, talment com
la veuríem passar pel carrer, els soldats acostumaven a ser repetitius i
representats frontalment.”
Aquest és, en definitiva, un petit matís, un modest
contrast, una desigualtat que possiblement en un primer moment passa desapercebuda als ulls de tothom; però
que podrem descobrir gràcies a l’esperit de conservació de la imatgeria impresa
que va recopilar el folklorista i que es conserva en les calaixeres del fons
Arxiu Joan Amades del Departament de Cultura.
(*) Guió de ràdio emès a l'espai internauta festafesta.net http://festafesta.net/?p=10916
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada