HIN - 0019 (DGCPAAC)
Si bé cadascuna de
les làmines de retallables que hi ha en les calaixeres del Fons Joan Amades
tenen una marcada voluntat d’entreteniment infantil, encara avui, aquestes ens transmeten
intactes com a objectius base: el fet d’ensenyar,
aprendre i dotar a la mainada, a través del joc, de recursos per accedir al món
dels adults. Però, a més, la contemplació i anàlisi en l’actualitat dels
documents ens aporten dades tècniques d’estudi en el procés d’elaboració de les
litografies.
En una divisió de
caire pedagògica, es conserven en la col·lecció del folklorista que hi ha en les instal·lacions de la Direcció
General de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals del Departament
de Cultura de la Generalitat de Catalunya tres sèries litogràfiques que tenien
com a objectius el lleure i la formació.
El primer dels
grups de papers està format per 5 retallables d’Epinal editats a França per
l’impressor Pellerin, en els quals hi ha com a nexe comú l’alfabet. Les làmines
estan plantejades per iniciar els menuts en la lectoescriptura aprenent a associar
lletres amb dibuixos d’una forma simpàtica. Els títols de les capçaleres són: Alphabet des cris de Paris (ALF-0001); Alphabet militaire comique (ALF-0002); Alphabet mascarade (ALF-0003); Alphabet des masques & types (ALF-0004) i, Alphabet
de l’enfance (ALF-0005). En totes
les cartolines de la sèrie hi apareixen il·lustrades figures humanes els rostres
els quals, en la major part, respiren aires grotescs característics de l’època
en què foren impresos, probablement, pels voltants del 3r quart del segle XIX.
En la segona de les
sèries i, més reduïda encara en nombre de grup, ja que només està constituïda
per tres làmines, s’hi reprodueixen, també, personatges amb estètica burlesca: Types contemporanis (HUM-0001); Les cris de París (HUM-0002) i, una
darrera, dissenyada com les anteriors a Epinal per Olivier-Pinot, França, però, amb
text en llengua castellana i dipòsit a Barcelona a nom de Vidal y C.; Caricaturas de profesiones y oficios (HUM-0003).
Pel que fa a la
tercera de les sèries i sobretot més abundosa en un sentit numèric, la componen
un total de 31 retallables que tenen la fauna i la flora com a centre
d’interès. En aquesta ocasió, el conjunt de les litografies estan estampades a
Barcelona però per Hijos de Paluzie, probablement, entre els anys 1901 al 1922
i, les dimensions de totes les làmines, incloses les anteriors sèries, és
sempre a redós d’un format DIN A3. Són composicions murals on hi ha dibuixats
grups diversos d’animals i plantes amb traçats realistes, com per exemple: Rinoceronte, dromedario, ciervo, tigre, léon,
golondrina, murciélago, oso blanco, oso
pardo, foca, ardillas, ballena, baobab,
pino, roble, palmera... en fi, agrupats,
sovint, més amb un criteri artístic que no pas una altra cosa. I, cal afegir
que les cartolines porten a la capçalera per títol: Història Natural. Ara bé, alguns d’aquests retallables de la col·lecció
de l’Amades estan repetits, però impresos en edicions diferents, com ara les que
hi ha amb els topogràfics alfanumèrics: (HIN-0015) i (HIN-0016).
En contemplar la
duplicitat de les làmines, ens apropen una informació complementària ja que des d’un punt de vista pictòric, la
tècnica, amb la qual estan acolorides, és distinta. En la primera, els colors
s’han aplicat amb el recurs de la trepa.
En canvi, en la segona, la fórmula d’estampació dels colors ha evolucionat ja
que, com a resultat final, són d’una major qualitat tècnica menys arcaica. D’aquí
que, la contemplació de l’obra, doncs, és en definitiva, també, una altra
menudesa didàctica que el Fons Amades ofereix.
(*) Guió de ràdio emès a l'espai internauta festafesta.net http://festafesta.net/?p=16356
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada