dilluns, 15 de novembre del 2010

Roseland Musical, Urano i el Pinotxo del segle XXI.


Hamlet núm. 9 (2010)

És difícil, per no dir impossible, que el popular conte de Carlo Collodi Les aventures de Pinotxo resti desconegut a les lectores i lectors de la revista Hamlet, no obstant això imagino que a qui digui el contrari deu estar creixent el nas com passa al protagonista de l’obra, oi?
Dita la gràcia, en el muntatge teatral que s’estrena aquesta tardor, la companyia Roseland Musical i la productora audiovisual multimèdia Urano fan una aposta decidida per readaptar el text, un clàssic de la literatura universal infantil, tot combinant, amb harmonia, dansa i noves tecnologies sobre la tarima.
La proposta té un polsim d’originalitat, donat que, per un costat, uneix moviment, coreografia i música com a base narrativa de l’obra; així com, per  l’altre, utilitza la imatge i les tecnologies visuals actuals per crear una escenografia màgica propera a l’encant estètic del segle XXI  en el qual diversos elements de reciclatge  ajuden a transportar de forma vistosa les aventures del titella a una realitat quotidiana al públic a qui va adreçada la funció. 
En aquest treball de creació conjunta  entre la companyia i la productora es barregen a la vegada en directe la dansa dels dos ballarins protagonistes de l’obra, Pinotxo i Gepetto, amb llenguatges alternatius d’enregistrament coreogràfic audiovisual.  La dificultat de l’empresa esdevé  repte artístic d’avantguarda per l’equip del muntatge, perquè fins a l’actualitat la pretesa tècnica mixta no s’ha fusionat en temps real en els escenaris teatrals.
Per poder tenir una idea aproximada del projecte, els dansarins actuen durant l’obra enmig de l’espai escènic, el qual està delimitat pel davant i pel darrera per dues cortines on es projectaran accions animades dels llocs en què transcorren les aventures d’en Pinotxo.  Pel que fa a aquesta mena de pantalles de projecció, la instal·lada en el fons de l’escenari desenvolupa les funcions de ciclorama i a l’altra, que és un tul semitransparent situat a primera línia de boca escènica, hi apareixen visualitzats diferents elements i personatges que recreen una atmosfera similar a  l’estètica dels videojocs infantils.
En relació al currículum de Roseland cal ressenyar l’especialització en creació i producció d’espectacles per a tots els públics dels quals destaquen la direcció artística d’esdeveniments de gran format com ara el Centenari del Futbol Club Barcelona, diverses edicions dels Specials Olímpics,  la Cavalcades de Reis de Barcelona o la direcció coreogràfica de la inauguració de l’Expozaragoza 2008.
En reconeixement a la trajectòria del grup fundat l’any 1983 i en especial valoració a la sensibilitat dels seus muntatges: Les Mil i una Nits, Cara, Calla!, Les tres bessones o, entre d’altres, Blau Marí. Roseland Musical també ha rebut el Premi Nacional de Cultura en l’apartat de dansa atorgat per la Generalitat de Catalunya en l’edició de 2007.
Els orígens d’Urano es remunten a l’any 1997 i convé ressaltar que ha produït més de 200 programes televisius amb temàtiques sobre art i tecnologia, música  electrònica i cultura digital. Ha realitzat spots publicitaris per a diferents marques comercials, vídeo-clips i documentals de diversos continguts.
De forma habitual, col·labora amb La Fura dels Baus dissenyant els vídeos d’espectacles com: Faust 3.0, Ombra, XXX o òperes com L’ Atlàntida, El Martiri de Sant Sebastià, La Damnació de Faust, la Flauta Màgica o, entre altres, La Tetralogia de Wagner, l’escenografia de Tanhaüsser per l’Scala de Milà i el vídeo Window of the City per l’Exposició Universal de Xangai on en un cub de leds mostra l’evolució històrica de la ciutat.
Signen la fitxa tècnica del muntatge Pinotxo Marta Almirall en  la direcció artística, Franc Aleu en la realització d’imatges, Anna Planas en la direcció coreogràfica,  Lynn Johanson i Rudy Alvaredo són els ballarins,  la música és de José Manuel Pagán, els arranjaments i efectes sonors els ha fet Xavier Oró, la producció d’imatges és obra de Manel Taberner, la producció artística és de l’Ester Rodríguez i la Silvia Framis ha tingut cura de la difusió i comunicació del muntatge.
L’estrena de l’espectacle tindrà lloc a la Sala Miguel Hernández de Sabadell el dia 14 de novembre, a més participaran en el Xè Festival Internacional de Dansa de les Balears –Dansamàniga 2010- a l’Auditori de Sa Màniga el 27 de novembre i el 28 al Teatre Principal de Palma,  així com també n’està confirmada la presència en la 7a edició de Viu el Teatre els dies 16, 23 i 30 de gener i 6 de febrer de 2011 al Teatre Poliorama de Barcelona.  
Pinotxo, amb els segells inconfusibles de la companyia de dansa teatre musical i de la productora multimèdia, aportarà a la programació familiar d’enguany una moderna alenada de frescor poètica. Ep, i que consti que no m’ha crescut el nas!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada