(Foto: DGCPAC)
En el
vol. II del Costumari Català de Joan
Amades, entre les pàgines 559 i 571, l’autor redacta que: “La Quaresma venia a marcar com una fita dins del calendari dels jocs
infantils. Com que el cantar era pecat, hom deixava de practicar els jocs amb
cantarella i els que es mouen a base de cançonetes, i com que hom creu que el
picar i copejar el sòl fa trontollar les voltes de l’infern, perjudica el
dimoni i li fa treure foc pels queixals de tanta ràbia, hom preferia els jocs
amb què es movia fressa per terra, per tal de perjudicar-lo.
Durant aquest període, no tan sols hom
jugava només a certs jocs, sinó que, a alguns, la mainada els donava una
interpretació especial que no els aplicava durant la resta de l’any. En els
jocs d’enginy i d’habilitat, cada vegada que s’errava o que fallava constituïa
com un indici de pesar damunt de la consciència un pecat, del qual calia
confessar-se. En els jocs de competència, habiliosos i d’atzar, el que guanyava
creia que l’èxit no era degut als seu enginy, sinó al fet d’estar en gràcia de
Déu, per trobar-se pur de pecat, i, per tant, tenia per segur d’anar al cel si
es moria; mentre que el perdre era senyal d’estar sota la influència diabòlica
i feia tenir l’infern per segur.”
Acte
seguit, el folklorista exposa amb detalls quins són aquests jocs quaresmals que
“el picar i copejar el sòl fa trontollar
les voltes de l’infern”, els quals no deixen de ser els tradicionals de: L’osset; el joc de bales; les bitlles;
el canut; les set pedretes; saltar a corda; la xarranca; la baldufa... Ara bé,
curiosament i, per aquells capricis del disseny del llibre, mentre els comenta,
en el nivell d’imatges però, apareixen intercalades figures de titelles de
paper que va dibuixar Francesc Soler i Rovirosa el darrer terç del segle XIX. Tot
i que, en les pàgines següents, Amades aprofundeix llavors sobre les titelles
fent saber que: “A part dels jocs de
carrer i de plaça, la mainada es lliurava a diversos entreteniments casolans
quaresmals, entre els qual el més important era el de fer titelles. La
quitxalla sempre tracta d’imitar els grans; per tant, no és d’estranyar que
volgués fer a casa, i dins dels mitjans al seu abast, les funcions que els
diumenges veia al teatre representades pels xamosos ninots de cartró que feien
la seva delícia. Aquest entreteniment infantil havia estat tan estès, que
gairebé constituïa l’únic divertiment casolà de la brivalla durant aquest
període de privacions i d’austeritat. Els qui per pobresa o per manca d’ambient
no podien comptar amb veritables teatrets i amb
personatges corporis de cartró s’acontentaven amb ninots de paper
retallat que hom venia arrenglerats en fulls litografiats editats per l’imatger
barceloní Paluzíe, que també publicava teatrets de paper, decoracions i
d’altres elements d’escenografia teatral infantil. La mainada imitava i
reproduïa les funcions que feien els titelles grans, adaptant els seus ninots
als personatges d’aquella escena, o bé s’empescava peces i improvisava diàlegs
servint-se dels elements al seu abast. Aquest passatemps, desconegut per la
mainada d’avui, havia constituït un dels entreteniments més enginyosos i
educatius de les generacions infantils del darrer terç del segle XIX, sobretot
entre nois; les nenes no sabem que intervinguessin més que com a espectadores”.
Més
enllà de consideracions de gènere, en relació a les làmines litogràfiques de
l’imatger Paluzié de Barcelona que il·lustren el Costumari, afegir que en les calaixeres del Fons Amades de la Direcció
General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural del Departament de
Cultura de la Generalitat de Catalunya es conserven, precisament, un parell d’exemplars
originals.
(*) Guió de ràdio emès a l'espai internauta festafesta.net: https://festafesta.net/jocs-quaresmals/
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada